کاهش شکر در غذاهای آماده می تواند بیماریها را کاهش و زندگی ها را نجات دهد

10سپتامبر 2021- طبق مطالعه جدیدی که در مجله Circulation منتشر شده است، کاهش قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی های بسته بندی شده می تواند موارد بیماریهای مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت را به میزان قابل توجهی محدود کند و جان افراد را نجات دهد.

محققان به بررسی تأثیر احتمالی اهداف داوطلبانه پیشنهادی برای کاهش قند، که توسط گروهی به نام ابتکارات ملی کاهش نمک و شکر ایالات متحده - با مشارکت سازمان های بهداشت محلی، ایالتی و ملی به رهبری وزارت بهداشت شهر نیویورک، تهیه شده بود، علاقه مند شدند. پیشنهاد این کاهش ها برای اولین بار در سال 2018 مطرح شد و در اوایل سال جاری نهایی شد، با این هدف که شرکت های بزرگ فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی محصولات خود را به تدریج و داوطلبانه بمنظور کاهش قند، تغییر دهند. محققان نه تنها به مزایای بالقوه ی کاهش قند در سطح کل جمعیت، بلکه به هزینه ها و تأثیر کلی اقتصادی آن نیز علاقه مند شدند.

در مدلی که آنها برای این مطالعه ایجاد کردند، محققان فرض کردند که 50 درصد از صنایع غذایی و نوشیدنی، 20 درصد از قند موجود در غذاهای بسته بندی شده و 40 درصد از قند موجود در نوشیدنی های بطری یا قوطی خود را کاهش دهند. این مدل یک جمعیت شبیه سازی شده را به نمایندگی از جمعیت ملی ایالات متحده تا 100 سالگی یا زمان مرگ دنبال کرد، این کار از سال 2019 شروع شد.

مزایای مختلف کاهش گسترده قند

محققان دریافتند که در مدل آنها، 10 سال پس از آنکه 50 درصد صنایع غذایی و آشامیدنی از کاهش قند توصیه شده پیروی کردند، ایالات متحده می تواند شاهد کاهش 4.28 میلیارد دلاری هزینه های مراقبت های بهداشتی باشد. در طی عمر جمعیت بالغ فعلی بین 35 تا 79 سال - حتی بدون در نظر گرفتن هر گونه مزیتی در سایر افراد - به دلیل نرخ کمتر و شدت پایین تر بیماریهای مزمن، بیش از 118 میلیارد دلار صرفه جویی در مراقبت های بهداشتی حاصل خواهد شد. هنگامی که نوبت بررسی بهره وری کمتر به دلیل بیماری های مزمن رسید، کل سود اقتصادی به بیش از 160 میلیارد دلار رسید. از آنجایی که محاسبات انجام شده آنها محافظه کارانه بود، محققان خاطرنشان کردند که این نتایج به احتمال زیاد مزایای کاهش گسترده قند را کمتر از مقدار واقعی نشان می دهد.

صرفاً از نظر مزایای سلامتی، محققان دریافتند که کاهش قند در مدل آنها منجر به  کاهش 2.48میلیون رویداد قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی ، 490هزار مرگ کمتر به دلیل بیماریهای قلبی عروقی و 750 هزار مورد کمتر دیابت در طول عمر افراد فعلی می شود. همچنین 67.6 میلیون سال زندگی با کیفیت (QALYs) افزایش می یابد. محققان همچنین دریافتند که بیشترین دستاوردهای سلامتی در سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها، با درآمد کم و کمتر تحصیلکرده مشاهده می شود-اما تقریباً هر بخش از مردم شاهد بهبود سلامت خواهند بود.

در ارزیابی مقرون به صرفه بودن سیاست کاهش شکر، باید توجه داشت که به هر حال فورمولاسیون مجدد محصولات بدون هزینه نخواهد بود. محققان دریافتند که کاهش قند پس از شش سال مقرون به صرفه، پس از هفت سال بسیار مقرون به صرفه و پس از نه سال موجب صرفه جویی در هزینه ها، بر اساس هزینه های بخش صنعت در برابر افزایش سالهای زندگی با کیفیت تعدیل شده، خواهد شد.

دکتر Siyi Shangguan، نویسنده این مطالعه و پزشک معالج در بیمارستان عمومی ماساچوست، در بیانیه ای گفت: ما امیدواریم این مطالعه به پیشبرد طرح تجدید نظر در مقدار قند در چند سال آینده کمک کند. کاهش قند غذاها و نوشیدنی های تجاری تأثیر بیشتری بر سلامت آمریکایی ها نسبت به سایر اقدامات برای کاهش قند، مانند وضع مالیات بر قند، درج قند افزوده در برچسب مواد غذایی یا ممنوعیت فروش نوشیدنی های شیرین در مدارس، دارد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/10/cutting-sugar-in-packaged-foods-could-reduce-disease-save-lives/